Zo werk ik met het klasnotitieblok en opdrachten in Teams

Al enkele maanden werk ik met Teams in combinatie met het ingebouwde klasnotitieblok (OneNote) bij een leergang “ict-competent” die ik geef aan groepen van onze docenten. Voorheen ging alles uitsluitend vanuit het klasnotitieblok, nu is daar dus de “schil” van Teams bij gekomen. En dat bevalt me heel goed! Hier wat zaken die ik intussen heb geleerd.

Klasnotitieblok in Teams
Klasnotitieblok in Teams

De inhoud van het klasnotitieblok van voorgaande jaren kon ik eenvoudig overzetten naar het nieuwe in Teams door beide in OneNote te openen en de secties van de oude naar de nieuwe te kopiëren. Zo was de inhoudsbibliotheek snel gevuld en ook het docentendeel, waar ik alles eerst klaarzet voordat ik het met de groep deel. In de oude situatie gebruikte ik voor opdrachten OneNote 2016 om een pagina met een opdracht te distribueren naar de notitieblokken van de collega’s/studenten, zodat ze het onder hun sectie Opdrachten konden invullen. De stap daarna was dat men het zelf moest verplaatsen naar een sectie Inleverpunt zodat ik  kon zien dat het gemaakt was. Vervolgens keek ik het na, voorzag ik het van feedback en verplaatste ik de pagina weer naar een sectie Nagekeken. Op zich een prima werkwijze, die niet echt veel tijd kostte, maar nu ik met Teams werk zijn er enkele zaken overbodig geworden.

Na de overstap naar Teams heb ik besloten om in het notitieblok van de studenten alleen nog maar een sectie Opdrachten en een sectie Notities voor hen aan te maken. De laatste is voor hun eigen gebruik. De eerste gebruik ik om via de Opdrachten-functie van Teams een pagina in te plaatsen. Dat gaat heel makkelijk, omdat je bij het aanmaken van een opdracht in Teams ook kan kiezen voor het klasnotitieblok bij de Resources. Je bladert dan door de inhoud van je klasnotitieblok en kiest de pagina die je wilt delen. Deze wordt na het toewijzen van de opdracht meteen naar alle notitieblokken van de studenten verzonden.

Opdracht met Klasnotitieblok
Opdracht met Klasnotitieblok

Wat ik heb gemerkt is dat de docenten de opdrachten makkelijker terugvinden dan hiervoor toen we alleen met het klasnotitieblok werkten. Je hoeft er eigenlijk niet bij uit te leggen hoe het klasnotitieblok werkt, omdat ze bij het aanklikken van de opdracht meteen worden doorgelinkt naar de juiste pagina in hun eigen notitieblok. Alleen het indienen geeft soms nog wat problemen, omdat je wel na bewerking bovenaan rechts de pagina in OneNote online moet sluiten om de Indienen-knop voor de opdracht weer te zien. Iets om dus extra op te wijzen. De beoordeling doe ik nu ook via Teams en niet meer in OneNote zoals ik bij vorige groepen deed. Ik zet feedback vooral op de pagina in OneNote zelf en gebruik de feedback ballon bij de opdracht-functie alleen om aan te geven dat ik het heb bekeken en dat mijn feedback op de pagina zelf te vinden is. Ik kan bij iedere opdracht ook precies zien wie het wel en niet hebben ingeleverd. Bij een latere instromer heb ik er nog voor gekozen om een eerdere opdracht individueel toe te wijzen, wat ook heel goed werkt.

Ik heb op verzoek van de deelnemers ook het huiswerk via de opdrachtenknop gedeeld. Dit bestaat altijd uit een pagina met een kopje Doen, Lezen en Onderzoek, maar bestaat niet enkel uit opdrachten die in het klasnotitieblok gemaakt moeten worden. Men hoeft de opdracht “Huiswerk” dan niet verder in te leveren, maar heeft toch alles wat gedaan moet worden op 1 plek bij elkaar staan en hoeft niet in het klasnotitieblok te zoeken naar waar het staat. Dat laatste kostte bij de vorige groepen die ik heb begeleid nog wel wat extra tijd, maar dat lijkt bij deze groep veel beter te werken. Ik ben dus heel blij met de opdrachten-functie in Teams en ik heb de indruk dat mijn collega’s deze meerwaarde ook zien, want enkelen van hen hebben al aangegeven ook hun eindopdracht op basis van Teams in de klas willen uitwerken. Een volgende keer zal ik iets delen over de manier waarop we met de kanalen in Teams werken tijdens deze leergang.

11 gedachten over “Zo werk ik met het klasnotitieblok en opdrachten in Teams”

  1. Dag Annet,

    Interessant dit onderwerp! Hier was ik naar op zoek. Wat ik eigenlijk had verwacht is dat je vanuit Teams je eigen OneNote Klasnoteboeks kon toevoegen. Een Team zie als één klas, dan heb ik daar verschillende klasnoteboeks voor. Nu moet je alles overzetten middels kopiëren en plakken als ik je blog goed begrijp?
    Mvg, Dick

  2. Ik zit er zelf ook mee te worstelen … zit eigenlijk in een niemandsland tussen Teams en OneNote. Ik gebruik beiden niet optimaal ( meer) deze herfstvakantie maar eens de boel om gaan zetten

    • Hoi Annet,

      Ik heb geprobeerd om een opdracht te plaatsen in de OneNote, maar ik zie alleen de 3 standaard secties (inhoudsbibliotheek, etc) en niet de andere secties waar ik de opdracht eigenlijk in wil plaatsten.

  3. @Dick Teams is bedoeld als samenwerkingsplek tussen 1 docent met 1 klas. Daarvoor krijg je dan 1 klasnotitieblok meegeleverd en dat kun je inrichten zoals je wilt. Omdat ik al een klasnotitieblok uit eerdere groepen had, heb ik de inhoud daarvan gekopieerd naar het lege notitieblok in Teams. Je kunt ook dat lege notitieblok zelf vullen vanaf de basis, maar als je al inhoud hebt, is dat eenvoudig over te zetten met hele secties tegelijk.
    Wat ik uit jouw reactie begrijp is dat je voor 1 klas meerdere klasnotitieblokken hebt. Ik neem dan aan dat deze van meerdere docenten zijn en dat je die allemaal in 1 Team met die klas wilt laten werken. Dat zou ik afraden, omdat bijvoorbeeld de Opdrachten functie alles door elkaar toont en je niets per vak kan filteren. Ook kan er maar 1 klasnotitieblok geïntegreerd zijn in het Team. Andere zou je dan als tabblad wel kunnen toevoegen, maar ze staan dan los van het Team en de Opdrachten functie werkt daar dan ook niet mee. Mijn advies is daarom : gebruik een Team altijd voor 1 klas met 1 docent samen die gebruik maken van 1 klasnotitieblok.
    @Petra De overstap van een los klasnotitieblok naar Teams is mij heel goed bevallen. Je verliest al het werk dat je daar in had gestoken niet, want je kopieert het, en krijgt er een heleboel mooie mogelijkheden bij qua communicatie en opdrachten. Als ik je nog verder kan helpen bij je zoektocht, laat maar weten!

  4. Dag Annet,

    Dank voor je uitgebreide reactie. Inderdaad heb ik meerdere klasnotitieblokken. Ik geef programmeren en heb bijvoorbeeld een klasnotitieblok voor JavaScript en één voor node.js. De opdrachten heb ik nu in het klasnotitieblok staan per tab. Als ik je goed begrijp moeten die opdrachten ook overgezet worden naar Teams en moet ik die klasnotitiebloks samenvoegen.
    Dit roept bij mij nog wat vragen op. Zo is het mogelijk om vanuit een klasnotitieblok een verbinding te leggen naar een Team. Enig idee wat ik daar dan mee kan?
    Als een team bedoelt is voor 1 docent en 1 klas, dan moet je in je naamgeving zowel klas als docentcode gebruikten lijkt mij. Welke regels hanteer jij daarin?

  5. @Dick Bij het maken van een Team krijg je een leeg klasnotitieblok dat al goed geïntegreerd is. Ik zou dat dan openen in OneNote 2016 en daarin je diverse secties met opdrachten vanuit de bestaande klasnotitieblokken kopiëren naar secties in de inhoudsbibliotheek van het nieuwe klasnotitieblok. Je kunt er ook voor kiezen om een niveau hoger te gaan dan een sectie, namelijk een sectiegroep. In de Inhoudsbibliotheek (wat zelf ook een sectiegroep is) maak je dan per vak een nieuwe sectiegroep aan (bijv. JavaScript en node.js). Daarin kun je dan de diverse secties (tabbladen) onderbrengen uit je oorspronkelijke klasnotitieblokken.
    De koppeling van een klasnotitieblok naar een Team zit wel ingebouwd in de menubalk bij klasnotitieblok, maar in de praktijk werkt dit nog niet erg goed is mijn ervaring. En ook dan kun je, voor zover ik weet, maar 1 klasnotitieblok koppelen aan een Team. Ik zou daarom altijd andersom werken, dus vanuit Teams, om je opdrachten klaar te zetten en te koppelen aan de juiste pagina in het klasnotitieblok van het Team.
    Wanneer je een Team aanmaakt kun je in de naam het beste het schooljaar, het vak, de klascode en eventueel de docent vermelden. Bij ons worden Teams centraal aangemaakt en worden namen van klassenteams allemaal voorafgegaan met de letters ST (voor studenten), dan het schooljaar, dan de klascode en dan de vakcode. Vraag anders ook eens na bij de beheerder van jullie school, want wellicht zijn er al naamconventies voor Teams afgesproken.

  6. Beste Annet, wij hebben elkaar gesproken tijdens een bijeenkomst bij Avans, waarbij jullie hebben verteld wat jullie ervaringen bij het ROC zijn met het werken met Teams. Je zei toen ook dat jullie met een plagiaatcheck werken binnen Teams, ik kan hier niks over vinden. Kun je kort uitleggen hoe jullie dit hebben ingebouwd? Alvast bedankt, mvg Karin van de Weijer (AMIB/Avans)

  7. Hoi Annet,

    Ik kom hier niet uit: ‘ Je bladert dan door de inhoud van je klasnotitieblok en kiest de pagina die je wilt delen.’

    Ik krijg hier alleen:
    – Start
    – Welkom
    – Alleen docenten
    – Collaboration space
    – Inhoudsbibliotheek

    Ik wil juist een pagina uit een specifieke sectie doen. Mis ik een stap?

  8. @Karin Ik heb intussen in de mail je vraag beantwoord, maar ook nog even hier een korte reactie. We hebben geen plagiaatcontrole “ingebouwd” in Teams> het enige wat we daarvoor doen is de pagina van Ephorus, waar onze studenten hun werkstukken moeten inleveren als apart tabblad aan Teams toevoegen met de optie Website. Je kunt daar dan de url van Ephorus invullen en dan heb je binnen Teams toegang tot die site.

    @Gwen wat je in je reactie noemt zijn de secties en sectiegroepen van een klasnotitieblok. Wanneer je daar op dubbelklikt zie je de subsecties en pagina’s die in deze secties zitten. Een van die pagina’s kun je vervolgens distribueren bij de opdracht

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.