Rubrics gebruiken bij opdrachten in Teams

Deze zomer heeft Microsoft de mogelijkheid toegevoegd om zogenaamde ‘rubrics’ toe te voegen aan een opdracht binnen Teams. Hierdoor kun je als docent vooraf makkelijker en transparanter communiceren hoe de beoordeling tot stand komt en kun je dit inzetten tijdens het beoordelen. De student kan de rubric ook bekijken voordat hij de opdracht maakt, zodat hij weet waar het aan moet voldoen. Nadat de student de opdracht heeft ingeleverd kan de docent vervolgens gemakkelijk door de rubric ‘heen klikken’ om tot een beoordeling te komen. Daarbij kun je kiezen voor een rubric met of zonder punten en kun je ook per onderdeel in de rubric extra feedback geven, bovenop de ‘algemene feedback’ die je kunt geven over het gemaakte werk.

Om het helemaal af te maken heeft Microsoft er ook voor gezorgd dat je je eigen gemaakte rubrics opnieuw kunt gebruiken voor andere opdrachten, handig als je werkt met generieke rubrics.

Rubrics maken en toevoegen aan een opdracht

Bij het maken van een nieuwe opdracht kies je voor een ‘Rubriek toevoegen’.

Rubriek toevoegen
Rubriek toevoegen

Daarna kun je een bestaande (eerder gemaakte) rubric kiezen, of een compleet nieuwe rubric maken.

Nieuwe rubric
Nieuwe rubric maken of een bestaande kiezen

Nu heb je de mogelijkheid om een eigen rubric te maken. Je kunt het een titel en beschrijving geven en ervoor kiezen om er punten aan te hangen. Je kunt zoveel beoordelingscriteria toevoegen als je wilt, net als beoordelingen zoals: zeer goed, goed, voldoende en onvoldoende. Als je klaar bent kies je voor ‘Bijvoegen’. Daarna kun je de opdracht ‘Toewijzen’ zoals je gewend bent.

Rubric maken
Rubric maken

Wat ziet de student?

De student ziet in Teams de opdracht zoals gewoonlijk, maar nu met de knop ‘Rubriek’ erbij. Wanneer hij daar op klikt (afbeelding 1) krijgt hij de rubric te zien (afbeelding 2), zodat hij weet waar de docent op gaat beoordelen, indien er punten aan gekoppeld zijn, ziet hij dit ook. Nadat de docent het werk heeft beoordeeld ziet de student een ingevulde rubric (afbeelding 3).

Student rubric optie
Student rubric optie, afbeelding 1
Rubric voorbeeld
Rubric voorbeeld, afbeelding 2
Ingevulde rubric
Ingevulde rubric, afbeelding 3

Hoe gebruikt de docent de rubric tijdens het beoordelen?

Wanneer de docent het ingeleverde werk opent via de knop ‘Beoordeling’, kun je de rubric openen (afbeelding 1). Daarna kan je door de beoordelingscriteria ‘heen klikken’ om zo tot een beoordeling te komen. Aanvullend kun je ook nog per onderdeel feedback geven (afbeelding 2). Vanuit het ‘drop-down’ menu in afbeelding 2, kun je de verschillende beoordelingscriteria bereiken. Wanneer je klaar bent met beoordelen klik je op ‘Gereed’. Daarna kun je nog algemene feedback geven en de opdracht ‘Retourneren’.

Rubric openen om te beoordelen
Rubric openen om te beoordelen, afbeelding 1

Rubric invullen ter beoordeling
Rubric invullen ter beoordeling, afbeelding 2

3 gedachten over “Rubrics gebruiken bij opdrachten in Teams”

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.