Hybride leeromgeving ontwerpen met Office 365

In 2012 begon ik met ‘Social media in het mbo’. Een Facebook-pagina waarop ik verschillende manieren deelde om social media en webtools didactisch in te zetten tijdens de fysieke les, een soort blended leren zou je kunnen zeggen, waarbij de blend gemaakt werd door het inzetten van de online toepassingen. 

Vijf jaar later, in 2017 ging ik verder met ‘Office 365 in het mbo’. Omdat veel scholen, inclusief mijn eigen school, de Office 365 toepassingen gingen gebruiken was het interessant om te bekijken hoe je die omgeving didactisch en pedagogisch kunt inzetten. Samen met Annet Smith zijn er heel wat blogs en video’s hierover gedeeld. De insteek was nu al veel meer om het structureel onderdeel te maken van je (fysieke) onderwijs. Nog steeds blended, maar meer vanuit een gedachte om toepassingen echt een vaste plek te geven in het onderwijs. 

Nu, alweer drie jaar later, schreef ik eind februari mijn eerste blog over het opzetten van online lessen in Teams. Twee weken later volgende een heel stuk over didactiek voor online lessen en voor dat we het wisten was het onderwijs niet meer blended, maar was de toepassing leidend en waren we volledig online bezig. 

Online onderwijs in de mix

Zo ging ik dus in acht jaar tijd van incidenteel, naar structureel en uiteindelijk naar volledig gebruik van ICT-toepassingen in het onderwijs. Menig discussie is en wordt hierover gevoerd, maar de geest is uit de fles: online onderwijs is een blijvertje. Onze eigen studenten en collega’s geven aan dat bijvoorbeeld één of twee dagen per week het best een goede toevoeging zou zijn voor het onderwijs. Daarnaast geven ze aan dat bepaalde beroepsvaardigheden het beste in de praktijk gedaan kan worden (binnen of buiten school) en dat sommige onderdelen het beste werken in een fysieke omgeving, waarbij bijvoorbeeld binding of veel persoonlijke interactie van belang is. Het gaat dan wat mij betreft om ‘hybride onderwijs’, waarbij een mix is tussen fysiek onderwijs, online onderwijs en verschillende locaties van onderwijs. 

De meeste ROC’s waren al stevig aan het inzetten op hybride vormen waarbij school en praktijk elkaar afwisselden en er op meerdere plekken geleerd werd. Voor mij komt daar nu duidelijk dus een derde component bij, namelijk die van de online omgeving. Daarin heb je dan ook weer twee heldere vormen: synchroon en asynchroon. Online synchroon leren is bijvoorbeeld een live online les of bijeenkomst waarbij iedereen op hetzelfde moment achter het scherm kruipt en meedoet. Van asynchroon leren is sprake wanneer je onafhankelijk van het moment iets kunt gaan leren, door bijvoorbeeld een instructievideo te bekijken of een online module door te nemen. 

Hybride herontwerp 

Je hebt dus als onderwijsteam (straks) enorm veel mogelijkheden om je opleiding vorm en inhoud te geven. Je kunt lessen geven op school, in de praktijk of online. Je kunt filmpjes maken die vooraf bekeken kunnen worden. Je kunt theorie verzorgen vanuit huis, en praktijkles verzorgen in een lokaal. Je kunt tijdens de fysieke les online tools inzetten om het leren te versterken of bijvoorbeeld te testen. Je kunt vanuit de praktijk een les verzorgen die studenten thuis online kunnen volgen. Je kunt alles met elkaar combineren en het zo hybride maken als je wilt, maar: kies steeds een vorm waarbij je leerdoel het uitgangspunt is. Sommige zaken kun je nu eenmaal het beste fysiek doen, maar andere zaken kunnen ook heel goed online. En ook daar kan weer die mix zitten wanneer je bijvoorbeeld nieuwe technieken inzet, waardoor je in een fysieke ruimte middels een virtueel hologram bepaalde handelingen kunt oefenen. 

Office 365 versterkt de hybride leeromgeving 

Kortom, de tijd is gekomen om echt werk te maken van hybride leeromgevingen waarin de student op verschillende manieren en locaties kan leren met behulp van ICT-toepassingen. Een leeromgeving dat zich uitstekend leent voor het beroepsonderwijs omdat daar toch al een mix nodig is van school en praktijk, die versterkt kan worden door de inzet van ICT. En omdat veel scholen al werken met Office 365 geef ik hieronder een aantal voorbeelden waarop je de verschillende Office 365 toepassingen kunt inzetten in die hybride mix: 

  • Teams kun je heel goed inzetten voor de online lessen, communicatie, het delen van bestanden en geven van opdrachten. 
  • Forms kun je gebruiken om (formatieve) toetsen of zelfevaluaties mee te maken. Deze Forms-quizzen kijken zichzelf na en kunnen direct feedback geven aan de student. Deze toetsen kunnen zowel online als tijdens fysieke momenten worden ingezet. 
  • Sway is een mooie toepassing om ‘mini’ websites te maken waarbij je bijvoorbeeld een thema uitdiept met teksten, afbeeldingen, video’s, Forms-quizzen en andere digitale media. Handig om het asynchrone leren vorm te geven. 
  • Stream geeft je de mogelijkheid om een ‘intern’ Youtube netwerk op te zetten binnen je school. Hier kun je bijvoorbeeld instructievideo’s maken en opslaan voor de studenten om het asynchrone leren te ondersteunen. 
  • OneNote is ideaal als notitieblok waarin studenten bijvoorbeeld hun voortgang kunnen bijhouden in de praktijk, zodat je dat tijdens een online of fysiek bespreekmoment erbij kunt pakken. 
  • Planner kun je gebruiken om mee te scrummen of om bijvoorbeeld projectplanningen bij te houden tijdens de fysieke les. Ook werkt Planner handig om ideeën te verzamelen binnen de klas tijdens een online les.
  • PowerPoint is de meest bekende manier om tijdens een fysieke of online les een presentatie mee te verzorgen, maar je kunt ook PowerPoint presentaties maken als interactieve modules voor studenten die ze asynchroon kunnen benutten. 
  • Word behoeft geen uitleg denk ik, de meeste beschrijvingen, opdrachten en andere documenten worden hierin gemaakt om studenten te voorzien van informatie (waar ze dan ook maar leren). 
  • SharePoint en/of OneDrive kan de online opslagplek bieden om het gemaakte materiaal op te slaan en toegankelijk te maken voor studenten, naast Teams. 
  • Whiteboard wordt vaak vergeten, maar biedt wel de mogelijkheid om je bordschetsen van de fysieke les mee te nemen naar je online les in Teams. Door fysiek middels een Touch TV/smartboard te werken met de Whiteboard app en online diezelfde app op je eigen computer weer te openen. 
  • Flipgrid biedt de mogelijkheid om ervaringen die studenten opdoen in de praktijk middels video gemakkelijk te delen met de klas, zodat die ervaringen weer besproken kunnen worden tijdens de fysieke of online les bijvoorbeeld. 

Natuurlijk kun je nog op heel veel andere manieren Office 365 inzetten om je hybride leeromgeving te versterken, bekijk daarvoor ook zeker de eerder verschenen blogs

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.