Didactiek tijdens een online les in Teams

Wanneer je een online les geeft met behulp van Microsoft Teams zul je als docent een aantal zaken anders moeten doen dan je gewend bent als iedereen fysiek bij je in de klas zit. In deze blog ga ik in op een aantal veel voorkomende didactische momenten tijdens een les en hoe je dat kunt doen met behulp van Teams. Tip: bekijk eerst de uitleg hoe je een online les kunt organiseren en hoe je kunt communiceren via Microsoft Teams voordat je verder leest.

Voorafgaand aan de les

Zorg ervoor dat je voorafgaand aan de les met je laptop in een ruimte zit waar je niet gestoord wordt door anderen. Ook dient de ruimte goed verlicht te zijn en een sterke internetverbinding te hebben. Tot slot is het slim om zelf een koptelefoon / oortjes te gebruiken waar ook een microfoon in zit, zodat je alles goed kunt horen, maar je zelf ook beter te verstaan bent voor studenten. Mocht je een PowerPoint hebben die je wilt tonen tijdens de les, weet dan waar die staat, zodat je het makkelijk kunt delen zonder dat je een zoektocht moet starten waar studenten op zitten te wachten. Heb je nog andere zaken die je wilt delen (zoals een website, video, document, etc.)? Zet die dan ook vast open op je computer, zodat je straks makkelijk kunt schakelen tussen verschillende vensters.

De les starten

Wanneer alle studenten aanwezig zijn in de online les binnen Microsoft Teams is het handig om in ieder geval de volgende stappen te ondernemen:

  1. Verwelkom de studenten en check daarbij meteen of ze je kunnen horen en zien. Mocht dat niet zo zijn, kijk dan even of je je camera en microfoon wel aan hebt gezet.
  2. Vraag daarna aan alle studenten om hun microfoon te dempen en als ze iets willen zeggen, deze weer actief te maken. Hiermee voorkom je heel veel onnodige achtergrondgeluiden bij aanvang en gedurende de les.
  3. Vraag of studenten gebruik willen maken van een koptelefoon / oortjes. De meeste koptelefoons en oortjes hebben tegenwoordig ook een microfoon, waardoor het geluid en de spraak beter tot zijn recht komen.
  4. Geef studenten de tip om hun achtergrond te vervagen (en die van jezelf ook) om privacygevoelige zaken niet in beeld te brengen en beter de focus te behouden.
  5. Mocht je nog studenten missen, bel ze dan op. Via de ‘Personen‘ zijbalk die wordt geopend bij aanvang van een Microsoft Teams online les (of vergadering) kun je zien wie er allemaal deelnemen aan de les en kun je – studenten die je mist – opbellen door op de … drie puntjes naast de naam te klikken en dan klikken op ‘Vragen om deel te nemen’.

Verloop van de les duidelijk maken

Nu studenten niet fysiek bij je zitten en afhankelijk zijn van techniek en internet is het slim om als docent duidelijk te maken aan studenten hoe de les eruit zal gaan zien. Mocht een student (of jij als docent) even wegvallen om een technische reden, dan weten ze in ieder geval wat er verwacht wordt.

Tijdens de les

Net zoals een fysieke les denk je vooraf na over de opbouw van je les en de werkvormen die je wilt toepassen. Je hebt nu nog steeds veel mogelijkheden, maar zult daar anders mee om moeten gaan. Belangrijk is om afwisseling te bieden want 1,5 uur naar een ‘pratend hoofd kijken‘ is niet heel plezierig… Wat je allemaal zou kunnen doen tijdens de les:

Knoppen teams
  • Theorie en instructie geven: omdat studenten straks achter de computer zitten mee te kijken en te luisteren – vaak in hun eentje – is de verleiding groot om andere dingen (ernaast) te doen. Daarom is het slim om uitleg niet te lang te laten duren. Tien minuten uitleg met een mooie PowerPoint (knop 3) is vaak prima. Ook kun je natuurlijk het Whiteboard (knop 3) gebruiken tijdens je uitleg. Wil je meer uitleg geven? Verspreid dit dan over verschillende momenten gedurende de les.

  • Opdrachten: wil je studenten tijdens de les een opdracht geven die ze moeten maken en inleveren? Gebruik dan de opdrachten functionaliteit van Teams. Zorg ervoor dat je voorafgaand aan de les de opdracht hebt klaargezet / ingepland. Wanneer je klaar bent met de instructie over de opdracht kun je de studentenvragen hun deelname aan de vergadering te beëindigen (knop 7) terwijl je zelf wel in de online les actief blijft. Hierdoor kunnen studenten, als ze vragen hebben, gewoon weer (even) deelnemen aan de les en hun vraag stellen.
    Tot slot is het slim om een tijd af te spreken met studenten waarop ze allemaal weer ‘moeten terugkomen’ in de online les, door op ‘Deelnemen‘ te klikken.

  • Groepswerk: even iets overleggen in groepjes is iets wat fysiek heel makkelijk is maar vaak ook rumoerig in de klas. Online is dat een stuk rustiger! Wanneer je de groepen hebt afgesproken met studenten laat ze dan zelf een groepschat voor dat groepje aanmaken via de chat functionaliteit van Teams. Ze kunnen dan via chat overleggen, of een mini-video-vergadering starten door op de videobelknop te drukken rechts bovenin de chat. Hierdoor kunnen ze even in hun groep werken en overleggen, om daarna weer terug te keren naar de online les met de docent. Ook hierbij is het slim dat je als docent de les laat doorlopen voor jezelf, zodat ze altijd terug kunnen vallen op jouw hulp.

  • Laat studenten aan het woord: in Microsoft Teams wordt de persoon die praat automatisch in beeld gebracht. Die kan ook zaken delen zoals een scherm of PowerPoint (tenzij je dit als docent uitzet, per student via de drie puntjes achter de naam in de ‘Personenlijst‘ (knop 6) en dan klikken op ‘Genodigde maken‘). Hiermee kun je dus studenten ook online laten presenteren voor de klas.

  • Vragen en antwoorden: tijdens de online les is het niet handig als iedereen door elkaar roept of vragen stelt. In een klas zie je nog vingers, maar hier niet. Dan is het dus handig om de chatfunctionaliteit (knop 5) tijdens de online les te gebruiken, waarbij je in een zijbalk alle vragen kunt zien die studenten hebben ingetikt.

  • Stemmen of een compliment geven: de chatfunctionaliteit (knop 5) heeft tijdens de online les meer mogelijkheden achter de drie puntjes. Via de chat behorend bij de online les kun je bijvoorbeeld een poll/peiling houden onder de studenten om voor iets te kunnen stemmen of je geeft via de Praise functie een compliment aan een bepaalde student.

  • Doe een quiz, ga brainstormen, start creativiteit: je hebt natuurlijk veel meer mogelijkheden om je online les afwisselend te maken. Bekijk hier de andere mogelijkheden in de blog over ‘afwisseling tijdens een online les’.

Voordat je de les beëindigt

Als studenten de les verlaten (knop 7) kun je er niet even snel achteraan rennen om nog iets te zeggen of huiswerk op te geven. Het is dus goed om voordat je de les beëindigt heel duidelijk te zijn in wat je van de studenten verwacht. Moeten ze opdrachten maken en inleveren via Teams, moeten ze een Forms toets maken, moeten ze een interactieve video bekijken in Stream, moeten ze een Sway of PowerPoint presentatie maken, of een verslag in Word? er zijn tal van mogelijkheden binnen de Office 365 apps. Tot slot is het goed om af te spreken wanneer je de studenten weer wilt zien, in welk Team en in welk kanaal.

Wil je aan het eind van de les nog een aantal studenten of één student apart spreken? Spreek dit dan duidelijk af en vraag aan alle andere studenten om de les te verlaten (knop 7). De online les loopt net zolang door totdat alle deelnemers de les hebben verlaten. Het is dus hierbij slim om als docent altijd als laatste de les te verlaten, zodat je zeker weet dat de online les niet urenlang (per ongeluk) doorloopt.

Na de les

Alle chats en gedeelde bestanden blijven bewaard onder de les afspraak. Ook als je (delen van) de les hebt opgenomen komt dat allemaal in het kanaal te staan, onder de les afspraak. Het is slim als je daar als docent na de les nog even een berichtje bij plaatst met de zaken die zijn afgesproken voor de volgende keer zoals het huiswerk en de volgende online les.

Meer leren over online onderwijs?

27 gedachten over “Didactiek tijdens een online les in Teams”

  1. Hallo Ashwin,
    Via een collega de link naar jullie site gekregen. We werken in het VO en zijn vandaag en morgen bezig het onderwijs op afstand vorm te geven. Heel fijn zo’n heldere instructie. Meteen gedeeld met de schoolleiding – we hebben nog heel wattverbruik leren. Zorg goed voor jezelf!
    Hartelijke groet,
    Gerry.

    Beantwoorden
  2. Ashwin, heldere instructie en mooie, eigentijdse manier om het onderwijs ook plaatsonafhankelijk te maken. Zou zomaar een duurzaam concept kunnen zijn. Dank

    Beantwoorden
  3. Hallo Ashwin,

    Bedankt voor alle info! Wij gaan bij De Leijgraaf ook aan de slag met Teams, ben ook heel benieuwd naar de ervaringen van de collega’s.

    Groeten, Anneke

    Beantwoorden
  4. Beste Ashwin,

    Bedankt voor deze heldere uitleg. Vandaag ga ik mijn lessen voor de komende weken voorbereiden en met behulp van deze informatie krijg ik daar steeds meer zin in. Dank!

    Groet,
    Janneke

    Beantwoorden
  5. Hallo Ashwin,
    Dit is een hele duidelijke uitleg waarmee ik ook iets kan!
    Leuk om dit keer van jou iets te leren!

    Groeten,
    Kees van Woerkom

    Beantwoorden
  6. Pingback: Microsoft Teams
  7. Beste Ashwin,

    Ook de collega’s en ik van het Heerbeeck college (Best-Oirschot)
    hebben veel aan jouw uitleg!
    Morgen ermee aan de slag. Krijg er steeds meer zin in. Dankjewel!

    Blijf gezond allemaal🍀

    Beantwoorden
  8. Hallo Ashwin. Dank voor het delen! Vraag nog nav je verhaal: Als je met >4 mensen in een videocall zit, zie je 4 schermen (en aantal icoontje) van de aanwezigen. Ook als iedereen is gedempt. Als ik als initiator (als docent) bij iedereen volledig beeld wil forceren, kan dat dan? En zo niet, kunnen leerlingen zelf groot scherm kiezen? Groet, Lotte

    Beantwoorden
    • Hoi Lotte, je ziet inderdaad maximaal 4 personen op het scherm. Dit wisselt automatisch aan de hand van de (recente) geluidsactiviteit van de deelnemers. Als het even stil is geweest, is er altijd recente activiteit geweest en die personen zie je dan. Je kunt alleen volledig beeld forceren door een PowerPoint te starten of je scherm te delen. Studenten kunnen wel zelf kiezen om de docent groot in beeld te krijgen, door bij de naam van de docent in de personenlijst te klikken de drie puntjes achter de naam en dan op ‘Vastmaken’ klikken.

      Beantwoorden
  9. Dag Ashwin,
    Dank voor het delen van dit duidelijke stappenplan. Ik zoek nog een goede manier van het inventariseren van aanwezigen. Nu laat ik alle leerlingen hun eigen naam typen als start van de les. Weet jij een makkelijke manier om achteraf terug te zien wie bij de vergadering aanwezig was?
    Alvast bedankt voor het antwoord,
    Evy

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.