De fases van een online les in Teams, deel 2

Vorige week schreef ik over de eerste 3 fases van een online les in Teams, te weten de start van de les, voorkennis activeren en de instructie. Ik kreeg hierop veel positieve reacties, dus kennelijk voorziet het in een behoefte. Nu de meeste collega’s wel weten hoe de knoppen werken is het zaak om vooral te kijken naar hoe je Teams en andere tools inzet zodat ze meerwaarde hebben voor je online lessen. Alleen wanneer we online lessen doordacht aanbieden en daarbij onderkennen dat dit een andere aanpak vergt dan die voor reguliere lessen, kunnen we het online onderwijs verbeteren. Daarom nu het vervolg.

De onderstaande video’s beschrijven achtereenvolgens deze fases:

4. Verwerken van kennis/(groeps)opdrachten
5. Terugkoppeling/feedback
6. Kennis toetsen
7. Afsluiting/huiswerk

Bij iedere video geef ik tips die Ashwin al eerder heeft gedeeld. Ook sluit ik iedere video af met een verwijzing naar nuttige bronnen, die ik ook hier onderaan deze pagina heb vermeld.

Kennis verwerken

Ontdek in deze video hoe je de opdrachtenfunctie kunt gebruiken, hoe het ingebouwde klasnotitieblok meerwaarde kan geven en hoe je in groepjes online kunt werken in kanalen. Dit laatste is totdat de nieuwe breakout rooms functie in Teams wordt uitgerold. Houd hiervoor ook deze blog in de gaten, want die uitrol zal niet meer lang op zich laten wachten.

Terugkoppeling/feedback

Hier kun je zien hoe je feedback kunt vormgeven in ingeleverd werk in Word en OneNote, leg ik uit hoe de rubrics functie werkt en hoe je na een groepsopdracht de gemaakte notities in een klasnotitieblok kunt vinden en bespreken.

Kennis toetsen

Kennis kun je in Teams toetsen met behulp van een Forms poll of quiz. Wil je een competitief element toevoegen, dan zou je ook Kahoot! kunnen gebruiken, wat tegenwoordig ook geïntegreerd is. En wil je de studenten op een puzzeltocht sturen, overweeg dan een OneNote escaperoom, waarover ik hier al eerder iets schreef.

Afsluiting/huiswerk

Aan het einde van de les is het zaak om een paar handelingen te doen, zoals het downloaden van de aanwezigheidsrapportage, het beëindigen van de les voor iedereen en het noteren van afspraken en huiswerk. Dit alles zie je in deze video.

Meer weten?

Deze bronnen zijn nuttig wanneer je je wilt verdiepen in effectieve didactiek en welke rol ict daarbij kan spelen. 

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.