De 7 fases van een online les in Microsoft Teams: een update

De serie van video’s die gaan over de 7 fases van een online les die ik vorig jaar maakte werden toen goed ontvangen. Je kunt ze in 2 delen terugvinden (deel 1 en deel 2). Intussen zijn er echter wel veel zaken verbeterd en veranderd in Microsoft Teams en daarom was het wel tijd voor een update. Ik heb hiervoor per fase gekeken wat er veranderd is of nieuw mogelijk is geworden en heb vervolgens die zaken op een rijtje gezet in onderstaande video. Na de video licht ik ze nog even verder toe en zet ik ook de video’s en links erbij die meer details bevatten.

Start van de les

Wanneer je je les voorbereidt controleer je nog even of de rechten goed staan voor bijvoorbeeld wie mag presenteren of de instellingen voor de lobby. Dat zit allemaal in de Vergaderopties, die intussen veel meer mogelijkheden bevatten dan in mijn eerdere video over deze fase. Een uitgebreide uitleg over de Vergaderopties kun je in onderstaande video bekijken.

Verder was het zo dat je nog tijdens je online les de aanwezigheidslijst moest downloaden. Dat is natuurlijk al een tijdje niet meer nodig, want die staat nu als download vermeld in het kanaal in Teams. In de update video laat ik dat zien.

Voorkennis activeren

Een leuke nieuwe optie die in de Forms poll is toegevoegd is de woordwolk. Deze ken je misschien al wel van tools als Answergarden, maar is nu dus via Forms makkelijk te integreren en te tonen in je online les. Je stelt 1 vraag waarop studenten met 1 woord kunnen reageren. Alle reacties worden vervolgens in een woordwolk getoond en de meest gegeven antwoorden zijn dan het grootst in beeld. Ik laat dit alles zien in mijn update video.

Instructie geven

Wanneer je instructie geeft deel je daarbij meestal je scherm. Daarin zitten nu wel wat veranderingen, die ik in onderstaande video laat zien.

Wat ook een make-over heeft gekregen is Microsoft Whiteboard. Dit is een tool die je eigenlijk in allerlei fases in je les kan inzetten. Je kunt er aan het begin van de les iets op laten zien, zoals hoe lang het nog duurt tot de les start of een startvraag hoe iedereen erbij zit. Je kunt het ook inzetten om studenten op te laten (samen)werken bij het activeren van voorkennis. De geeltjes werken daarbij goed, want dan heeft iedereen een eigen plekje op het bord. Je kunt het verder inzetten om kennis te verwerken en daarvoor zijn bijvoorbeeld nu ook allerlei sjablonen toegevoegd. 

Bij het geven van instructie kun je van tevoren al je Whiteboard vullen met wat je maar wilt. Tekst, schema’s, tekeningen, plaatjes, documenten, linkjes, alles kan. Tijdens de instructiefase open je dan je Whiteboard via het menu voor het delen van het scherm en kun je heen en weer schuiven of in- en uitzoomen om je verhaal te verduidelijken. Zorg dan wel dat je het Whiteboard zo hebt ingesteld dat alleen jij erop kan werken. Wat er allemaal nieuw is in Whiteboard laat ik in onderstaande video zien.

Kennis verwerken

De meeste aanpassingen en, vooral, verbeteringen zitten met name in deze fase van de les. In de opdrachten-functie van Microsoft Teams zijn 2 interessante nieuwe mogelijkheden toegevoegd. Allereerst is er de Leesvoortgang opdracht. Hierbij laat je studenten voor de camera een stuk tekst voorlezen en dit leveren ze in via Teams. Je kunt als docent dan een uitgebreide analyse doen en deze kun je intussen ook weer terugsturen naar je studenten. Je kunt er meer over lezen in een eerdere blogpost. In de video die daarbij staat laat ik het ook zien, hoewel op het moment van filmen het terugsturen van de feedback nog niet mogelijk was.

Iets wat intussen veel docenten al wel zullen hebben gebruikt zijn de breakout rooms, dus daar wil ik verder niet te lang bij stilstaan. Feedback van studenten heeft wel uitgewezen dat ze deze manier van werken in kleine groepjes wel prettig vinden en dat dit ook het contact onderling bevordert. Heb je dit nog niet ingezet, kijk dan even naar een eerdere video hierover. In de update video laat ik zien dat je die breakout rooms tegenwoordig ook al voorafgaand aan de les kan aanmaken en indelen.

Tenslotte is het in de opdrachten-functie in Teams nu ook mogelijk om groepsopdrachten aan te maken. Hierbij kun je individueel per groepslid feedback en een cijfer geven, of de hele groep dezelfde feedback en cijfer geven. Hoe dit werkt zie je in deze video.

Terugkoppeling/feedback, Kennis testen en afronding van de les

Bij de laatste drie fases zijn er geen noemenswaardige updates die ik kon laten zien. Eerdere zaken die ik noemde. zoals de vernieuwde Whiteboard app, de Leesvoortgang opdracht en groepsopdrachten zijn ook in deze fases in te zetten. Daarnaast zou je een blik kunnen werpen op het klasnotitieblok, een wat mij betreft sterk ondergewaardeerd standaard onderdeel van Teams voor klassen. Aan het begin van dit jaar heb ik daar deze uitgebreide blogpost met veel beeldmateriaal over gemaakt.

Heb je behoefte om alles nog even goed op een rijtje te hebben als het gaat om het stap voor stap verzorgen van een online les, lees dan deze blogpost van Ashwin, met daarin de nieuwste mogelijkheden verwerkt.

1 gedachte over “De 7 fases van een online les in Microsoft Teams: een update”

  1. Mooie duidelijke instructies Annet! Dank je wel!
    Ik ben ook benieuwd hoe en met welke software je deze instructiefilmpjes hebt gemaakt.
    Kan je daar iets meer over vertellen?

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.