Bouwstenen voor effectieve didactiek in combinatie met Microsoft Tools

In het boek ‘Wijze lessen‘ worden de 12 bouwstenen voor effectieve didactiek besproken. Dit gaat over het activeren van relevante voorkennis tot het geven van feedback die leerlingen aan het denken zet.

Vandaag hebben Annet Smith, Afke Dijkerman, Marije Hoek – Kemna, Katja van Well, Lars Knol en ik (allemaal Microsoft Innovatie Educator Experts) die bouwstenen gebruikt als basis om de Microsoft tools eens op een andere manier te belichten. We hebben er een speciale cursus van gemaakt op de Microsoft Educator Community, maar mocht je vooral benieuwd zijn naar de filmpjes waarin we onze ideeën uitleggen, dan kun je ze hier alle drie bekijken.

Geef studenten feedback die aan het denken zet

Feedback is een belangrijk instrument om studenten van punt A naar punt B te helpen. Via Flipgrid, de rubrics binnen Teams en Forms kun je feedback handen en voeten geven. In deze video ontdek je er meer over:

Bouwsteen 11, Feedback

Activeer relevante voorkennis

Nieuwe kennis blijft het beste beklijven als het ‘geplakt’ kan worden aan bestaande kennis. Relevante voorkennis activeren is dan ook een erg belangrijk instrument tijdens een les. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met behulp van Flipgrid, Teams en Forms. In de video laten we zien hoe je dat kunt doen:

Bouwsteen 1, Voorkennis

Leerstof actief verwerken

Door iets actiefs te doen met de leerstof, zoals het inzetten in Minecraft of verwerken in een Sway helpt studenten om zaken beter te verwerken. In deze video geven we wat voorbeelden hiervoor:

Bouwsteen 5, leerstof actief verwerken

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.