Asynchroon online onderwijs maken

Het afgelopen jaar hebben we veel ervaring opgedaan met synchroon online onderwijs. Dat is online onderwijs waarbij alle studenten tegelijkertijd online deelnemen aan dezelfde les, bijvoorbeeld via Microsoft Teams. In dit stappenplan lees je er alles over en vind je ook verwijzingen naar de didactiek die je kunt inzetten tijdens zo’n online les. Maar naast deze online lessen kun je ook asynchroon online onderwijs aanbieden. Dat is onderwijs waarbij studenten uitleg, inhoud, opdrachten e.d. kunnen raadplegen op ieder moment van de dag, zonder dat ze afhankelijk zijn van de docent. Hiermee kunnen studenten (zelfstandig) in hun eigen tempo aan de slag. Het is een ideale aanvulling op de online lessen om zo het online leren voor studenten te versterken. Wilfred Rubens schreef vorig jaar over een onderzoek naar beide vormen en hoe die beide vormen elkaar kunnen versterken.

Het mooie van asynchroon online onderwijs is ook dat je dit – mits je het up-to-date houdt – vaker kunt gebruiken. Dit geldt voor zowel de docent als student. De tijdsinvestering om het te maken kan dus uiteindelijk tijdswinst opleveren omdat je de gemaakte content vaker kunt benutten. Denk daarbij aan korte instructievideo’s, informatieve presentaties, opdrachten, quizzen en bijbehorende werkvormen. Veel van deze voorbeelden kun je eenvoudig maken met behulp van de Office 365 apps die je (misschien) al kent, zoals Stream, PowerPoint, Forms en Sway.

Stap 1: de inhoud bepalen

Voordat je iets moois gaat maken is het goed om eerst na te denken over wat je wilt behandelen. Sommige leerstof leent zich heel goed voor asynchroon online onderwijs, maar sommige leerstof misschien ook niet. Maak daarbij de afweging wat studenten zelfstandig kunnen verwerken en waarbij jij denkt dat ze vaak hulp of vragen zullen hebben. Als de leerstof aansluit bij een eerder gegeven (online) les, kunnen studenten vaak teruggrijpen op de opgedane voorkennis tijdens die les. Anderzijds kun je er ook voor kiezen om juist nieuwe leerstof te introduceren op een asynchrone manier, voorafgaand aan een online les.

Stap 2: de instructie vormgeven

Wanneer je de inhoud weet kun je gaan nadenken over de vorm. Ga je een korte instructievideo maken (van ongeveer 6 minuten)? Een presentatie? Of schrijf je de inhoud uit? Of combineer je de verschillende mogelijkheden?

Een korte instructievideo kan studenten enorm helpen om leerstof tot zich te nemen op een manier zoals ze dat ‘gewend zijn’ tijdens een reguliere uitleg van de docent. Als je tijdens die instructievideo een presentatie toont (net zoals een online les, waarin je woord en beeld combineert) maakt het de video nog duidelijker, omdat je woord en beeld combineert. In PowerPoint kun je beide tegelijkertijd doen. Annet Smith laat in dit filmpje zien hoe het werkt. Daarnaast kun je ook Microsoft Stream gebruiken om korte filmpjes te maken, die dan ook meteen online staan. Bekijk hier de uitleg daarvan.

Teksten terug kunnen lezen, zonder het filmpje te hoeven bekijken, kan ook prettig werken voor de student. Je kunt er dus ook voor kiezen om nog een korte samenvatting te geven in tekst over wat er wordt besproken in het filmpje.

Stap 3: de verwerking voor de student

Omdat de student bij asynchroon online onderwijs op zichzelf is aangewezen, is het belangrijk dat je vooraf een opdracht bedenkt voor de verwerking van de leerstof. Op deze manier zorg je er als docent voor dat de student niet alleen maar de stof tot zich neemt, maar hier ook wat mee doet.

Je kunt kiezen voor verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld een opdracht beschrijven waar de student (in de praktijk) mee aan de slag moet en daar iets van moet opleveren en inleveren via bijvoorbeeld de opdrachtenfunctie in Microsoft Teams. Het nadeel daarvan is dat er geen directe feedback is. Mocht je dat wel willen, dan kun je kiezen voor een (korte) quiz in Microsoft Forms. Het mooie daarvan is dat je als docent het goede antwoord kunt selecteren en daar punten aan kunt toekennen. Hiermee maak je dus een quiz waarbij de student – na het invullen ervan – direct zijn resultaat en feedback kan bekijken.

Stap 4: beschikbaar stellen aan de student

De inhoud is duidelijk. Het filmpje/de presentatie is klaar. Er is zelfs een mooie samenvatting over de leerstof. Naast een opdracht voor langere termijn heb je ook een Forms quiz gemaakt zodat de student meteen kan checken of hij de leerstof heeft begrepen. Kortom, je hebt alle ingrediënten klaar, hoe deel je dat dan met de student?

Misschien heeft jouw school een speciaal systeem ingericht hiervoor zoals een online leeromgeving, maar mocht je dat niet hebben, dan kun je ook al je gemaakte content verzamelen in een Sway. In deze video laat Annet Smith zien hoe Sway werkt. Het mooie van Sway is dat je video’s, teksten, afbeeldingen maar ook Forms kunt toevoegen aan een Sway pagina, die je vervolgens gemakkelijk via een linkje kunt delen met de student. Zo zou je bijvoorbeeld per onderwerp of hoofdstuk een Sway kunnen maken met inhoud voor de student.

Een voorbeeld van zo’n Sway heb ik zelf ook gemaakt voor mijn collega’s om asynchroon onderwijs op een asynchrone manier te laten ontdekken. Bekijk de Sway hier.

Door deze Sways bijvoorbeeld te delen in Teams kunnen studenten er gemakkelijk bij. Ook hebben ze dan maar één omgeving waar ze naartoe moeten voor zowel synchroon als asynchroon online onderwijs.

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.