Chatbots in het onderwijs, vervanging van de docent?

De lerarenopleidingen van Hogeschool Utrecht is begonnen met het inzetten van chatbots in het onderwijs.

Het idee van een chat begon als een een manier om in de avond VO studenten te kunnen helpen bij hun huiswerk. Dit zouden dan studenten van de lerarenopleiding dan kunnen verzorgen. Maar al snel ging dit idee richting het idee van een chatbot, omdat dit passender zou kunnen zijn voor de vraag. Een chatbot werkt met kunstmatige intelligentie en dat geeft grote mogelijkheden voor het onderwijs. 

Juist die mogelijkheden zijn ze bij de HU momenteel aan het verkennen, net als dat we dat doen op het Friesland College met een chatbot in Microsoft Teams. Bij het inzetten van een chatbot is het belangrijk dat de bot vooral de intentie van de vraag snapt, om het goede antwoord te kunnen ophoesten. Ook context speelt hierin een rol, om de vraag beter te kunnen snappen. 

Het is daarnaast goed om te beseffen dat een bot niet zomaar slim is, door het vaak te gebruiken en te trainen moet je hem slimmer maken. Je zou het dus kunnen vergelijken met een baby, die nog veel moet leren. Door veelgestelde vragen van studenten in de bot te zetten, kun je docenten ontlasten en studenten sneller helpen. Dat maakt chatbots denk ik niet tot de vervanger van docenten, maar wel een prachtige aanvulling voor studenten en medewerkers om snel antwoorden te krijgen op (veelgestelde) vragen. 

In de groep kwamen we op de volgende ideeën om chatbots in te zetten:

  • Veel voorkomende ICT vragen
  • Feitenkennis van verschillende onderwerpen
  • Als huiswerk/studeer hulp
  • Voor studie keuze/advies
  • Voor het snel vinden van contact/locatie informatie
  • Voor het zoeken naar stages
  • Voor het zoeken naar regelgeving, beleid
Deze blog is geschreven naar aanleiding van de SURF Onderwijsdagen 2018. Bekijk andere blogs in deze reeks.

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.