Zo werk ik met het klasnotitieblok en opdrachten in Teams

Al enkele maanden werk ik met Teams in combinatie met het ingebouwde klasnotitieblok (OneNote) bij een leergang “ict-competent” die ik geef aan groepen van onze docenten. Voorheen ging alles uitsluitend vanuit het klasnotitieblok, nu is daar dus de “schil” van Teams bij gekomen. En dat bevalt me heel goed! Hier wat zaken die ik intussen heb geleerd.

Klasnotitieblok in Teams
Klasnotitieblok in Teams

De inhoud van het klasnotitieblok van voorgaande jaren kon ik eenvoudig overzetten naar het nieuwe in Teams door beide in OneNote te openen en de secties van de oude naar de nieuwe te kopiëren. Zo was de inhoudsbibliotheek snel gevuld en ook het docentendeel, waar ik alles eerst klaarzet voordat ik het met de groep deel. In de oude situatie gebruikte ik voor opdrachten OneNote 2016 om een pagina met een opdracht te distribueren naar de notitieblokken van de collega’s/studenten, zodat ze het onder hun sectie Opdrachten konden invullen. De stap daarna was dat men het zelf moest verplaatsen naar een sectie Inleverpunt zodat ik  kon zien dat het gemaakt was. Vervolgens keek ik het na, voorzag ik het van feedback en verplaatste ik de pagina weer naar een sectie Nagekeken. Op zich een prima werkwijze, die niet echt veel tijd kostte, maar nu ik met Teams werk zijn er enkele zaken overbodig geworden.

Na de overstap naar Teams heb ik besloten om in het notitieblok van de studenten alleen nog maar een sectie Opdrachten en een sectie Notities voor hen aan te maken. De laatste is voor hun eigen gebruik. De eerste gebruik ik om via de Opdrachten-functie van Teams een pagina in te plaatsen. Dat gaat heel makkelijk, omdat je bij het aanmaken van een opdracht in Teams ook kan kiezen voor het klasnotitieblok bij de Resources. Je bladert dan door de inhoud van je klasnotitieblok en kiest de pagina die je wilt delen. Deze wordt na het toewijzen van de opdracht meteen naar alle notitieblokken van de studenten verzonden.

Opdracht met Klasnotitieblok
Opdracht met Klasnotitieblok

Wat ik heb gemerkt is dat de docenten de opdrachten makkelijker terugvinden dan hiervoor toen we alleen met het klasnotitieblok werkten. Je hoeft er eigenlijk niet bij uit te leggen hoe het klasnotitieblok werkt, omdat ze bij het aanklikken van de opdracht meteen worden doorgelinkt naar de juiste pagina in hun eigen notitieblok. Alleen het indienen geeft soms nog wat problemen, omdat je wel na bewerking bovenaan rechts de pagina in OneNote online moet sluiten om de Indienen-knop voor de opdracht weer te zien. Iets om dus extra op te wijzen. De beoordeling doe ik nu ook via Teams en niet meer in OneNote zoals ik bij vorige groepen deed. Ik zet feedback vooral op de pagina in OneNote zelf en gebruik de feedback ballon bij de opdracht-functie alleen om aan te geven dat ik het heb bekeken en dat mijn feedback op de pagina zelf te vinden is. Ik kan bij iedere opdracht ook precies zien wie het wel en niet hebben ingeleverd. Bij een latere instromer heb ik er nog voor gekozen om een eerdere opdracht individueel toe te wijzen, wat ook heel goed werkt.

Ik heb op verzoek van de deelnemers ook het huiswerk via de opdrachtenknop gedeeld. Dit bestaat altijd uit een pagina met een kopje Doen, Lezen en Onderzoek, maar bestaat niet enkel uit opdrachten die in het klasnotitieblok gemaakt moeten worden. Men hoeft de opdracht “Huiswerk” dan niet verder in te leveren, maar heeft toch alles wat gedaan moet worden op 1 plek bij elkaar staan en hoeft niet in het klasnotitieblok te zoeken naar waar het staat. Dat laatste kostte bij de vorige groepen die ik heb begeleid nog wel wat extra tijd, maar dat lijkt bij deze groep veel beter te werken. Ik ben dus heel blij met de opdrachten-functie in Teams en ik heb de indruk dat mijn collega’s deze meerwaarde ook zien, want enkelen van hen hebben al aangegeven ook hun eindopdracht op basis van Teams in de klas willen uitwerken. Een volgende keer zal ik iets delen over de manier waarop we met de kanalen in Teams werken tijdens deze leergang.

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.