Het pinnetje gebruiken in Office Online en Office 2016

Op vele verschillende plekken in Office Online en Office 2016 kun je een pinnetje gebruiken om, je raadt het al, iets vast te pinnen. Dat kan gaan om een document of map die je vaak gebruikt, een mail die je niet mag vergeten of het lint bovenaan in beeld. Hier enkele voorbeelden van het gebruik van het pinnetje:

Het lint vastmaken
Wanneer je bovenaan in beeld in bijvoorbeeld Word, Powerpoint of Excel het lint standaard opengeklapt in beeld wilt hebben, klik je 1x op een optie uit het menu, bijvoorbeeld Start. Helemaal aan de rechterkant in het lint staat dan een pinnetje. Klik daarop en het lint zal altijd opengeklapt in beeld blijven staan zodat je sneller de juiste knoppen kunt vinden. Wil je het lint weer dichtklappen, klik dan op dezelfde plek op het pijltje naar boven dat er dan staat (het lint samenvouwen).

Het lint vastmaken
Het lint vastmaken

Het lint samenvouwen
Het lint samenvouwen


Recente bestanden en mappen vastmaken
Wil je een bepaald bestand dat je vaak gebruikt in Office 2016 makkelijk terugvinden omdat je er regelmatig in moet werken, dan kun je het vastpinnen bovenaan de lijst met recente bestanden. Klik hiervoor op Bestand > Openen. Wanneer je met de muis over de naam van een recent gebruikt bestand gaat verschijnt rechts daarvan het pinnetje. Klik daarop en het bestand zal altijd bovenaan de rij met recente bestanden staan. Wil je dat niet meer, dan hoef je alleen nog maar een tweede keer op het pinnetje te klikken. Ditzelfde werkt ook voor mappen die op SharePoint staan. Die vind je onder Sites nadat je op Openen hebt geklikt.

Voorbeeld van het pinnetje in Word 2016 achter een recent bestand.
Voorbeeld van het pinnetje in Word 2016 achter een recent bestand.

Mail bovenaan de Inbox zetten
In de Outlook web app kun je een mail die je niet wilt vergeten bovenaan je Inbox zetten. Ga met je muis over de mail en je ziet opnieuw het pinnetje rechts in het vakje. Klik daarop en de mail staat bovenaan je Inbox. Wil je dat niet meer, ga dan weer met je muis over de mail en klik opnieuw op het pinnetje. Dit werkt trouwens ook in de andere mappen die je in je mailbox hebt.

Een mail vastzetten
Een mail vastzetten

Documenten in de Windows taakbalk pinnen
Het pictogram van de Office 2016 programma’s die je vaak gebruikt kun je vastmaken aan de taakbalk. Wanneer je met de rechtermuisknop klikt op bijvoorbeeld het pictogram van Word kun je kiezen voor Vastmaken aan taakbalk. Vervolgens kun je ook nog de meest recente bestanden daar zien. Wil je ook hier documenten bovenaan het rijtje vastpinnen, dan werkt dat op dezelfde manier, namelijk klikken met de rechtermuisknop op het pictogram, met de muis over het bestand gaan en klikken op het pinnetje dat erachter verschijnt. Met hetzelfde pinnetje haal je het ook weer weg.

Documenten in de taakbalk vastzetten
Documenten in de taakbalk vastzetten

Een reactie plaatsen