Smartphone in de hand

De macht van de smartphone

Begin vorige maand publiceerde de NOS een onderzoek over het smartphone beleid en gebruik binnen 137 VO scholen. Conclusie is, de meeste scholen laten het toe. Sommigen zijn enthousiast over de mogelijkheden die het met zich meebrengt, anderen zien vooral de nadelen ervan, maar ‘kunnen niet anders’ zeggen ze. Er zijn zelfs een paar scholen die aangeven dat de smartphone verboden is in de school / klas / kantine. Een verbod lijkt mij niet wenselijk omdat een school kinderen moet voorbereiden op de ‘grote wereld’. In die grote wereld bestaan (gelukkig) ook smartphones.

Het gaat er dus vooral om hoe je er als docent zinvol gebruik van kunt maken en hoe de leerling de balans leert te vinden in het wel en niet steeds kijken of er bijvoorbeeld nog nieuwe app’jes zijn binnengekomen. 

Het onderzoek maakte mij nieuwsgierig welke apps en webtools docenten inzetten om de smartphone zinvol in de les te (laten) gebruiken en samen met Willem Karssenberg ben ik weer praktijkvoorbeelden gaan verzamelen. Tot nu toe krijgen we enorm veel reacties binnen en zijn er al 99 unieke apps en webtools genoemd! Er zijn dus enorm veel mogelijkheden voor docenten om de smartphone zinvol te gebruiken tijdens de les.

Zelf merk ik dat wanneer ik de smartphone zinvol laat gebruiken tijdens de les voor bijvoorbeeld Todaysmeet, Mentimeter, Kahoot of Socrative dat studenten minder de neiging hebben om de smartphone er steeds bij te pakken als we klaar zijn met één van die tools. Blijkbaar is dan de ‘smartphone honger’ (even) gestild.

Willem en ik zijn overigens druk bezig om de mooiste, leukste en beste praktijkvoorbeelden te bundelen zodat alle collega’s in het onderwijs hier straks van kunnen profiteren!

Naast de mooie verhalen zijn er ook lastige kwesties waar ik de gevaren van de smartphone ook zie. De macht van de smartphone is zo groot dat ik steeds vaker met mijn studenten praat over het feit dat ze zelf worstelen met het gebruik van de smartphone.

“Meneer, ik ben bang dat als ik niet direct reageer, ik uit de groep lig.”

Door opgegroeid te zijn met de smartphone, internet en social media zijn de meeste studenten gewend dat alles ‘snel gaat’ en ‘snel kan’. Langer dan een uur moeten wachten op een antwoord is ‘heel gek’. Althans, als het gaat om reacties van vrienden vinden mijn studenten dat gek. Als het gaat om een reactie van bijvoorbeeld een docent snappen ze het wel dat het langer kan duren, maar liever niet. Steeds vaker hoor ik dan ook dat studenten bang zijn dat ze ‘uit de WhatsApp groep worden gegooid‘ als ze niet snel (genoeg) reageren. Daar ontstaat een spanningsveld voor de student tussen het opletten / meedoen tijdens de les en het constant bereikbaar willen / moeten zijn voor vrienden. Daar waar vrienden vaak enorm belangrijk zijn is dat een lastige keuze! Hetzelfde is van toepassing wanneer ze stage lopen of straks aan het werk gaan. Daarom moeten we het hier over hebben op school!

De discussie ‘wel of geen smartphone in de les’ is wat mij betreft niet meer van deze tijd. We moeten het hebben over zinvol en verstandig gebruik.

Appen tot 3 uur in de nacht of voor het slapen gaan gewoon uitzetten? Moet je direct reageren op berichten of kan het wachten? Telefoon op tril of helemaal stil? Afspraken maken met je vrienden over wanneer wel en vooral ook wanneer niet bereikbaar zijn? Je telefoon om de 10 minuten checken of om het uur? Al dit soort vragen zijn veel interessanter om te bespreken met studenten dan alleen maar te zeggen ‘doe je telefoon weg’.

1 thought on “De macht van de smartphone

  1. Zeker! Ik geef lessen onder andere over de vraag ‘welke regels gelden er online?’. Van de wet tot regels in de groeps-WhatsApp. Zeer onthullend, niet alleen voor de studenten/leerlingen zelf…
    Wat mij betreft is dit de enige manier om les te geven in mediawijsheid: Echte Vragen stellen. Zodat ze kritisch leren denken en aandachtig mediagebruik stimuleren.

Een reactie plaatsen